Herplaatsing

De B.T.R.N. huldigt het standpunt dat herplaatsing van Bull Terriers primair de verantwoordelijkheid is van de fokker. Vanzelfsprekend zullen wij dan ook altijd eerst naar de fokker verwijzen bij een herplaatsingverzoek. En wij zullen deze fokker ook stimuleren om zijn verantwoordelijkheid hierin te nemen.

Desondanks zullen er situaties voorkomen waarin bemiddeling door de rasvereniging wordt gevraagd. Wij willen deze service bieden, doch de verantwoordelijkheid voor herplaatsing zal altijd liggen bij degene die de herplaatsing verzoekt. Wij brengen geïnteresseerden met elkaar in contact en dan is het aan u om nadere afspraken te maken. Wilt u geen pup meer en bent u bereid om een volwassen BullTerrier een nieuw tehuis te bieden? Neemt u dan contact op met het secretariaat. Wij noteren uw gegevens en laten het u weten op het moment dat iemand om herplaatsing verzoekt. Wij bieden deze service kosteloos aan. Of er vervolgens kosten zijn gemoeid met het overnemen van een hond, is geheel aan u en degene die herplaatsing verzoekt.

Wist u dat er regelmatig Bull Terriers in een asiel op een nieuw baasje zitten te wachten? De B.T.R.N. is een samenwerkingsverband aangegaan met www.dierenasiels.com. Wij maken u hierbij attent op deze site, waar u onder de rasgroep Terriërs zelf regelmatig kunt checken of er Bull Terriers in asiels verblijven. Wij proberen om regelmatig Bull Terrier asielhonden op deze site in de "spotlight" te zetten.
Herplaatsing stamboomloze Bull Terriers/ Bull Terriers met stamboom maar die buiten de B.T.R.N. zijn gefokt:
Een discussie die iedere keer terug komt binnen het bestuur, natuurlijk wil je ook in deze helpen als vereniging en zou bemiddeling een uitkomst kunnen zijn, dit is menselijk. Echter als vereniging hebben we ons te houden aan regelgeving van de Raad van Beheer, we zijn per slot van rekening een rasvereniging die de belangen van de georganiseerde fokkerij behartigd en juist probeert te voorkomen dat er allerlei wildgroei gaat ontstaan binnen de fokkerij. Helaas is het zo dat sommige fokkers het allemaal niet zo nauw nemen en zonder enige verantwoording maar wat doen. Gaat het dan fout dan geeft men spreekwoordelijk niet thuis. Als er dan een verzoek binnenkomt van een stamboom(loze) Bull Terriër en je zou hier vervolgens als vereniging gehoor aan geven, dan werk je eigenlijk mee aan het in stand houden van dergelijke fokkers en dat is nou net niet de bedoeling. U begrijpt de discussie binnen het bestuur.

Toch heeft het bestuur onder voorwaarde besloten dat indien er een verzoek binnenkomt van een eigenaar hier gehoor aan te geven, dit uit menselijk oogpunt, maar het bestuur vind wel dat deze eigenaren ook het besef moeten hebben dat zij de malafide fokkerij op deze manier in stand houden en het bestuur vind het ook vreemd dat men nou wel de weg weet te vinden naar de vereniging. Dit had natuurlijk moeten gebeuren voordat men overging tot aanschaf van een Bull Terriër. De voorwaarde is gevormd in een mix van menselijkheid en een waarschuwingssignaal en men dient €50,- vooraf over te maken op de bankrekening van de B.T.R.N., wil men in aanmerking komen voor deze bemiddeling. De €50,- wordt beschouwd als donatie aan de vereniging, er zal dus geen restitutie plaatsvinden.

Samenvattend, er zijn wat het bestuur van de B.T.R.N. betreft dus drie categorieën herplaats Bull Terriers:
1. Asielhonden: - gratis bemiddeling
2. Bull Terriers gefokt door fokkers die lid zijn van de B.T.R.N.: - gratis bemiddeling
3. Alle overige Bull Terriers die voldoen aan de rasstandaard (geen kruisingen): €50,- donatie aan de B.T.R.N., zodat we onze missie van alle Bull Terriers in Nederland gefokt volgens ons fokreglement voort kunnen zetten.

Wilt u een herplaatser via onze site onder de aandacht brengen? Dit is hoe de procedure voor het aanbieden van een BullTerrier voor herplaatsing bij de BTRN te werk gaat:
1. het formulier downloaden en zorgvuldig lezen, met name het stukje betreffende eventuele bijtincidenten
2. Het formulier invullen en tezamen met een paar foto’s mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
3. Wij beoordelen dan n.a.v. het formulier en eventuele aanvullende informatie of we uw Bul Terrier geschikt voor herplaatsing via de BTRN vinden
4. Waarschijnlijk hebben we dan nog een paar vragen, waaronder in ieder geval of u het echt zeker weet en alle eventuele mogelijkheden om uw BT toch te behouden geprobeerd heeft (dat vragen we aan iedereen, en heel soms kunnen we nieuwe inzichten aanbieden, waardoor de geplande herplaatser toch goed thuis kan blijven wonen).
5. Indien uw BT niet door een bij ons aangesloten fokker is gefokt, ontvangt u een verzoek om een donatie van 50 Euro.
Indien uw BT wel door een bij ons aangesloten fokker is gefokt, nemen wij contact op met de desbetreffende fokker. We zullen de desbetreffende fokker dan ook verzoeken, als aan het begin van deze pagina is omschreven, actief mee te werken aan een succesvolle herplaatsing. O.a. verwachten wij van de fokker dat hij/zij als eerste zijn eigen puppy wachtlijst afgaat om te kijken of daar eventueel een warm mandje voor een volwassen hond tussen zit, maar ook dat zij indien dringend nodig mogelijk de herplaatser tijdelijk zelf weer in huis nemen. In ieder geval verwachten wij dat de fokker ook op hun eigen site de betreffende herplaatser onder de aandacht brengen.
6. Spoedig nadat de donatie ontvangen is, of de desbetreffende fokker aantoonbaar inzet heeft getoond, plaatsen wij de herplaats Bull Terrier op onze site.

Benieuwd hoe eerder hier geplaatste Bull Terriers het maken?

Zie s.v.p. onze nieuwe pagina In de Gouden mand

Asielhonden en Herplaatsers in de spotlight

Deze Bull Terriers zoeken een nieuw adoptieadres:

----------------------------------------

Inmiddels zijn er 48 Bull Terriers succesvol geplaatst, en konden, onder andere door hulp en adviezen van ons betreffende alleen zijn, opvoeding enz. vijf voor herplaatsing opgegeven BT's bij hun baasje blijven.